Kuidas enamlaste miiniristlejad "Avtroil" ja "Spartak"
kinni võeti.
Sellest jutustab endine Kokskäri tuletorni ülevaataja Oskar
Sulg järgmist:
1918. aastal teenisin Kokskäri (Keri) saarel tuletorni ülevaatajana.
25. detsembril 1918. a. kell 11 ilmus idapoolt miiniristleja Nõukogude
lipu all, millest mina kohe telefoniga teatasin Tuletornide valitsuse
ülemale, kapt. W. Dampf, Tallinnas, samuti ka edaspidiste sündmuste
käigust. Varsti lugesime ka laeva venekeelse nime "Avtroil".
Laev sõitis umbes 20 sõlme kiirusega 1 1/2 meremiili lõuna
poolt Kokskärist mööda, lääne poole.
Suure Pranglisaare loode otsal asuva Süüdi toodri juures laevalt
avati tuli Viimsi poolsaare peale, mis mõni minut kestis. Siis
vähendas laev söidukiirust ja liikus Aegna saare loodepoolse
sääre juure, kus ta minutid kümme paigal seisis. Kokskärist
8 miili loode sihis oli näha ühte ühemastilist Soome
kaubaaurikut edela
poole sõitmas. Miiniristleja, seda aurikut nähes, sõitis
talle Revalsteini madaliku juure vastu ja arvatavasti sundis teda seisma
jääma, mis umbes 15 minutut kestis. Siis soome aurik vöttis
kursi ida poole, aga miiniristleja tüüris tasase käiguga
Tallinna lahe poole kuni Aegna tulepaagini, Kokskärist 12 miili
lääne-edela (WSW) suunas.
Seal miiniristleja avas õige ägedat tulistamist Tallinna
sihis, sealjuures mitmesuguste kurssidega risteldes. Varsti oli ka Tallinna
poolt kahuripauke kuulda ja kuulide vette langemist ristleja ümber
näha. Siis vaenlane algas taganemist kirde poole, sealjuures tulistamist
jätkates. Kümme minutit peale lahingu algust Tallinna lahest
Aegna tagant tulid nähtavale Briti miiniristlejad, kes vaenlasele
loode ja põhja poolt suurema kiirusega lähenesid ja sellega
teda sundisid kagu poole pöörduma. Sealjuures jooksis ta üle
Divelsei
kivise madaliku ääre ja sai vist raskeid põhjavigastusi,
nii et ei saanud põgenemist jätkata.
Niipea kui enamlaste miiniristleja seisma jäi ja Briti laevad teda
ümber piirasid, Soome kaubaaurik pöördus tagasi ja sõitis
takistamata Tallinna poole. Nõukogude laeva ümber seistes,
Briti miiniristlejad lasivad paadid vette, viisid osa oma mehi "Avtrolili"
peale ja nähtavasti võsid osa enamlasi oma laevadele. Kell
15 "Avtrolili" masti tõmmati Briti sõjaväelaeva
lipp, üks Briti ristleja vöttis "sõjavangi"
oma taha ja laevastik sõitis tasase käiguga Tallinna poole.
Koht, kus "Avtroil" kinni võeti oli Kokskärist
lääne-edelas (WSW) kaks miili.
27. detsembril 1918. a. koidu ajal kell 8 teine Nõukogude miiniristleja
"Spartak" ristles Kokskäri ümbruses mitmesuguses
kauguses ja vahelduvate kurssidega, vahest ainult ühe miili kaugusel,
nagu otsides oma seltsimeest. Arusaadavalt teatasin sellest viibimata
Tallinna oma ülemusele.
Kell 13 Tallinna lahest Aegna tagant tulid nähtavale kaks Briti
miiniristlejat, kes suure kiirusega Kokskärist möödudes,
vaenlasele lähenesid ja oma vööripoolsetest kahuritest
teda tulistasid. "Spartak" inglaste laskude peale ei vastanud,
vaid pöördus ida-kirde (ENE) kursile ja suurendas sõidukiirust.
Varsti kõik kolm laeva kadusid silmapiiri taha, kuid enne pimeda
tulekut "Spartak", katki lastud tagumise mastiga, toodi juba
Briti laevade vahel tagasi Tallinna poole.
Koht, kus ta kinni võeti ei olnud Kokskärist mitte näha,
kuid aja järele arvates, see võis olla umbes Ekholmi (Mohni)
tuletorni ümbruses.
Kõik, mis nendest haarangutest Kokskäri tuletornis näha
oli sai telefoniga viibimata Tuletornide valitsuse ülema kaudu
Tallinna sadama komandandile ja Sõjavägede Ülemjuhatajale
edasi antud. Juulis 1920. a. tegin sellest veel erilise ettekande Merejõudude
Juhataja Staabi sellekohase telefonogrammi puhul. Siis olin juba Lootside
inspektoriks Tallinnas.
O Sulg
Teadete koguja: W. Dampf
-------
Inglased kinkisid Avtroili Eesti mereväele ja see sai nimeks "Lennuk".
|