Emajõe-retk 8. – 12. juuni 2005.a.
Tegelikult olen ma Peebule isegi tänulik, et ta viimasel hetkel alt ära hüppas ning mulle Meelis Voevodinit soovitas. Vanderselli, kes on alles näljane kilomeetrite järele ja oma Brig paati saanud proovida vaid Tallinna lahel. Teekonnale, mille ma endamisi olin ristinud Emajõeretkeks, leidsin ma paadikaaslase, keda elus varem polnud tundnud . Kuna Peep teda soovitas, siis arvasin kohe - kui on õige teekond, leiad ka õige teekaaslase. Plaani, et paadiga võiks läbida Eestimaa jõgesid ja järvi ning paneks kohe pika matka marsruudil Väike Emajõgi - Võrtsjärv - Suur Emajõgi - Peipsi järv, olin ma endamisi pidanud juba mitmeid aastaid. Ühel päeval mõõtsin selle kaardi peal ära ja sain mööda vett 254 km !? Mnjaa, aga retk sai ka uued vahepunktid nagu Tondisaar, Piirissaare , Kalli järv ning idee muutus konkreetsemaks. Et Peipsi juures Ruskaveres on vennaste Kobraste vanaisakodu ja seal lähedal Omedus elab kalur Ove, siis polnud lõppkoha suhtes kahtlusi. Ove on abivalmis mees ja aitab meid kui vaja ning tema talu juurde saab auto ja paadikäru ette viia. Ka saab Omedu jõe suudmes hästi paate käru pealt vette ja välja võtta. Muidugi olin ma oma ulmeretkest aeg-ajalt kõigile sõpradele pajatanud, kes kuulata viitsisid, aga kui asi tõsiseks läks, kuulsin ridamisi vabandusi ning kui retke alguse selle aasta mai keskele püsti panin, taipasin et tuleb vist üksi minna, aga paati pole. Õnneks on mul üks Leppneeme Krahv, kes vetevoogude järele hull ning õnnelikus abielus materiaalse Fortuunaga, kellel on igasugu veevidinaid aga ikka ostab neid juurde. Muidu igati mõnus vend aga kalapüüki vist ei hakka kunagi harrastama, ennem ostab endale kalapoe kui ridva kätte võtab. Ükspäev aprillis meelitasin ta Pirita paadipoodi ja näitasin talle oma ammu vaadatud unistust Brig firma kummikat Falcon 450 - äkki meeldib talle ka. Meeldiski koos Johnson 40 mootori ja terve trobikonna lisajublakatega. Ainult kaupmehed selles poes on kuidagi uimased ja panevad segast. Algul selgus, et sobivat paati siiski poes müügiks pole ja tuleb tellida. Siis ei teatud, millal kaup kohale jõuab. Välja pakutud mai keskpaiga asemel saabus paat aga alles 9 juunil – ajal, kui meie Voevodiniga juba pool teekonda selja taha jätnud olime. Kahju: üks potentsiaalne paatkond jäi seetõttu Väike Emajõe ja Võrtsjärve tripist ilma ning meestel Tondisaarel käimata.
Niisiis algas meie Emajõe-retk 8. juunil 2005. a.
Oma kogemustest tean, et kõige raskem on välja murda Tallinna
linnast, edasi on juba asi lihtsam. Hommikul varakult 7 paiku läksin
kodust välja, kaasas kõik eelneval õhtul pakitud asjad
Õigemini kõikide asjade kandidaadid, mida paati kaasa võtta.
Kuna paadis on vähe ruumi, siis üle pika aja pole ma üle
elanud sellist sorteerimise piina kui selle retke eel. Kell 10.30 pidime
Mel'iga kokku saama Pirita sadamas ning paadi veest käru peale tõmbama.
Ühtlasi paigaldama paati kajaloodi, gps’i ja andurid. Läks aga
nii, et Piritale jõudsin alles 13.30 ja Tallinnast minema saime
15 paiku. Jube küll, aga linn imeb ikka täiega. Lisaks veel
mahaunustatud asjad ja tee remont. Ma pole varem Tsirguliinas käinud,
aga kaartide ja neti info põhjal oli mul mingi ettekujutus olemas.
Ajakava näitas, et sõita tuleb ca 320 km paat taga: algul
Ove juurest läbi ning siis sinna, kus paadi vette saaks. Seega ca
5-6 tundi. Väikese Emajõe kohta, eriti tema kesk- ja alamjooksu
kohta on netis palju infot. Hummuli juures on jõgi tublilt 30 -50
meetrit lai ning hästi paaditatav. Aga kuidas on asi Sooru silla
juures, kus me tahtsime alustada, ma täpselt ei teadnud. Kui Tallinnast
välja saime oli esimene asi kontrollida, kas paat on ikka korralikult
käru peal. Kuna käru on mõeldud jetile ja Mel'i paat
Brig 380 on kummipõhjaga, siis on oht, et käru porilaud, mis
on kandiline ja terava servaga, võib kinnitusrihma lõtvuse
korral paadi pontoonile sisse lõigata. Kella 18.30 paiku Omedusse
jõudes, ootas Ove meid juba maja ees kott õlal ning naise
musi põse peal. Kupatasin Meelise tagaistmele ja ruulisin läbi
Tartu Tsirguliina poole. Teepeal jutustas Ove oma raskest kalurielust
ning lollidest kalapüügiseadustest Peipsil, mis teda tööta
ja nälga jätavad. Mulle oli ka uudis, et võrgulubasid
niisama osta ei saa, vaid neid pärandatakse, et võrguloa eest
peab maksma ka püügikeeluajal (!? ) ja et kohalikud kalakaitseinspektorid
meelsasti altkäemaksu võtavad. No jah, kõik ju tunnevad
kõiki ja käsi peseb kätt - sotsiaalne kapital eesti moodi.
Kui Tartust läbi sõitsime, hakkas Ove rääkima, et
sügisel saab temast ja ta perest Tartu elanikud. Kalapüügiga
on lõpp, kuna kala ei ole ja pidevast salapüügist on
ka kõrini. Miks siis kõik ikka kurdavad, et kala ei ole?
See mõte kummitas mind kogu edasise reisi vältel. Ka siis,
kui ma Peipsil keset veteväljasid märkasin üksikuid plastpudeleid
kui paadiga märgistamata salavõrku kinni jäime. Tundub,
et asi on lihtsalt kala hinnas. Nii nagu eesti metsa ja muude loodusvaradega,
on selle hind lahtiste piiride puhul euroopa jaoks liiga madal ning see,
mis Peipsist välja püütakse, läheb suure vaheltkasuga
lihtsalt Eestist välja. Seepärast ongi Turu linnas Soomes vaid
6 profikalurit 200 000 elaniku kohta , aga meil Peipsil 200 kalurit pluss
kari röövpüüdjaid ca 50 000 Peipsi äärse
elaniku kohta. Kui parimal ajal on ahvena kilo 50 krooni ja selle eest
saab pudeli head viina, on see vaid 1/4 Soomes töötava ehitusmehe
tunnitöötasust. Aga kui palju tuleb meie kaluril selle 1 kg
kättesaamiseks tööd teha !? Muidugi on oma osa kalavarude
vähenemisel ka Venemaal, kes ei tea mitme sajandi pärast hakkab
aru saama, et solki ei tohi järve lasta. Nende filosoofilist laadi
mõtisklustega jõudsime märkamatult Sooru sillani. Sama
märkamatult oli kell juba 22 peal - oo krt varsti läheb ju pimedaks!
Sillal olles vaatasime murelikult jõe kõrget kallast. Peale
veerandtunnist ringisirgeldamist leidsime koha, kus otsustasime riskida
nööriga paati jõekaldast alla lasta. Kõrgus oli
nii ca 4-5 meetrit. Kell tiksus ja alustasime palavikulist paadi komplekteerimist
ja ümber riietumist. Kui lõpuks jõe
peale saime, oli aeg 22.45 - nii et tsipa veel ja ongi pime. Ove sõitis
jeebiga minema ning meie suured vandersellid: kaks Mel' i ehk paatkond
Mel2( mel ruudus), panime mootori põksuma ja alustasime koordinaatidelt
57:51:058/26:07:897 oma veel liikumist. Juba esimese käänaku
tagant paistis üle jõe laiutav puu. Pole vaja palju arvata,
kes sellise puudelangetamise taga on. Ma ei ole küll looduse vihkaja,
aga kobraste püügi ja laskeloa annaksin keskkonnaministrina
kõhklematult. Sellel loomal, kes on Eestisse sisse toodud, puudub
looduses arvestatav vaenlane, kes nende arvukust piiraks. Kahju, mida
need elukad teevad asjatult mahalangetatud puude, risustatud jõgedega
ja üleujutustega, on aga hämmastavalt suur. Nende loomaajju
on programmeeritud vaid kaks käsku: 1. näri puu katki, 2. kontrolli,
et see vette kukuks . Esimesest puust pääsesime mööda.
Jälgisin paadi ninast, et vee alt turritavad orgid meie paati auku
ei torgiks. Jama oleks küll juba retke alguses katkise paadi pärast
kõik korstnasse kirjutada. Mööda jõge sõites
vaatasin kompassi ja kaarti, püüdes aimata kohta, kus oleme.
Hämaras ühe käänaku tagant välja sõites
jäime hämmastunult vahtima - meie ees vasakul kaldal oli põlema
pandud otse kaldaservas 3 suurt küünalt. Kaks musta riietatud
meest istusid tugitoolides ridvad käes. Ümberringi pime mets
ei ühtegi teeotsa, kust nad oleksid jõe äärde saanud.
Sõitsime aeglaselt mööda nagu õudusfilmis. Viisakas
oleks olnud öelda tere või midagi sellesarnast aga ... milleks
riskida. Peale ritvade võisid neil ka püssid olla. Kohe kergem
hakkas, kui nad järgmise käänaku taha maha jäid. Olime
oma pool tundi põristanud, aga edasi saamisega läks aina hullemaks.
Pimedus ja lõpuks selline puu, mis peaaegu kogu jõge ületas
ning millest mööda saamisega tekkis tõsine hirm paadi
pärast, pani meid otsustama - esimesel sobival rannaserval teeme
öölaagri üles. Kell oli siis juba vist natuke enne südaööd,
kui leidsime sobiva koha. (57:52:609/26:06:784)
Lükkasime mootori välja ja tirisime paadi kaldale. Brig 380
eelis on see, et ka 2 meest suudavad paati koos mootoriga tõsta
ja nihutada, kui ballast välja loopida. Kaal umbes 120 kg. Kohas,
mille leidsime, oli juba keegi varem lõket teinud nii polnudki
raske tuli üles teha ja natuke süüa. Söögi kohapealt
vajasime vaid kuuma vett. Topsisupid, mis poodides müüakse ja
küüslaugu kuivikud on mugav ja maitsev eine reisil, kus pole
läheduses külmkappe ega poode. Kui kõht täis, viskasime
murule külili ning nautisime magustoitu - ööbikulaulu ja
käokukkumist. Lõke põles, ilm oli soe ja polnud vajadust
telki üles panna, ainult poroloonalus ja magamiskott. Isegi sääski
oli vaid üksikuid, kuigi Sooru silla juures lendas neid tonnide kaupa.
Jõelt tõusis kerge udu ning viimane mõte enne uinumist
- kaunis oled isamaa !
9 juuni 2005. a. hommikul magasime niikaua kui tahtsime, nii ca 10-ni.
Mel lükkas käima oma gepsu ning avastas, et õhtul olime sõitnud vaid 4,2 km
Sooru sillast. See tegi meid kurvaks, sest lootsime Väike Emajõge nautida. Nüüd
aga, et õhtuks üle Võrtsjärve Jõesuusse jõuda, peame ca 63 km ära kimama. Võrtsjärv
on ca 35 km, seega tuleb meil jõe peale 28 km liikuda aga meil polnud aimu milline
on Võrtsjärve tuul ja laine- - oleme seal ju keset vetevälja. Panime laagri
kokku ja hakkasime liikuma. Varsti jõudsime Hummuli alla. Jõgi läheb seal veelgi
laiemaks ning vette langenud puudest pääseb hõlpsasti mööda. Mel proovis juba
palju paat välja võtab. Kirjade järgi nii 32 km/h, kuid jõe peal ei julgenud
üle 20 lasta . Jõgeveste silla juures kohtasime juba mitmeid kalamehi ning paate.
Jõe paremal kaldal peale silda kohe nägime hirmsuurt palkehitust ja sadamat.
Töömehed siblisid ringi, käis vilgas ehitus mingi hotelli või firma suvemaja
ehitusel. Peale silda tuleb mets. Ooo, vaata see on vist kotkas! jõudsin ma
Mel'ile hüüda ja haarasin binokli järele. Suur pruuni värvi kollase noka ja
jalgadega lind liugles üle metsa.Kahjuks lendas ta meist eemale ja ma võisin
vaid oletada, millise ja kui vana linnuga tegemist. Hiljem netist otsides sain
aru, see oli kaljukotkas. On ikka võimas tunne küll looduses kotkast näha. See
teeb meie metsad ja looduse nii ürgseks. Lind oli mega suur ja liugles kõrgel
nagu plaaner. Kahju, et meil aega pole ja peame läbi kimama aga ma tulen siia
kindlasti tagasi ja otsin su üles juba sellel suvel, käis mul mõte läbi.
Pikasilla sild tekkis meie ette kuidagi liiga kiiresti ja ootamatult. Kui silla
alt läbi sõitsime tõstsin käed ja karjusin yeeee! nii et sillaalune kaasa kõmas.
Kaldad siin on täis suvilaid ja paadisildu. Nii ajutised kui põlised kohalikud
käivad Võrtsul angerjat noolimas. Ainsaare alla jõudes nägime, et tuul on loodest
ja meil on targem Suislepa poolse kalda alla hoida, laine oli üpris tuntav ja
pani paadi hüplema. Hiilisime manööverdades angerja mõrdade vahel kuni Arumetsa
nurgani ja panime siis Tondisaare poole. Saarele,
mis asub keset Võrtsjärve on targem läheneda kirdest, kus pidi olema hea ligipääs
ja liivarand. Sõidu ajal näitas kajalood stabiilselt
2 kuni 2,5 meetrit sügavust nii et õnnetuse puhul oleksid jalad peaaegu põhjas.
Võrtsjärvel on vastik terav laine nii et isegi pisikese sõiduvea puhul on oht,
et silmnägu saab märjaks. Istusin ees ja Mel oli taga roolis. Kajalood aga pinises
nagu arvutimäng, sisselülitatud fishfinder arvas kogu aeg, et suur kala ujub
alt läbi. Nii ca 13 paiku jõudsime Tondisaarele, kust ennem olid lahkunud mingid
tüübid kahe paadiga, keda me kaugelt binoklist jälgisime. Päike paistis heledalt,
tuul oli ka vaiksemaks jäänud, kui randusime ning
ees tervitasid meid sajad kajakad, kes saart enda omaks peavad. Me polnud eriti
nendega tülinorijad, vaid paar korda karjusin kjääääää , kui paar luurajat meid
pikeerides sitaga pommitada püüdsid.
Kuna me randusime seal, kus kõik teisedki eelnevalt, siis said linnud
aru, et pole mõtet auru kisale kulutada ning laskusid tagasi oma
vaatluspostidele. Jalutasime natuke mööda saart seda uurides.
Saar ise on tilluke, nii ca 100x 200 meetrit, aga ligi kaks kolmandikku
sellest on veel soo moodi ja kuiva maad oma 80 x 80 meetri jagu, mille
keskele oli ehitatud laudadest putka ja lõkkease. Kui putkasse
sisse läksime tormas sealt kabuhirmus välja mingi lind, kes
pesa koos 8 munaga maha jättis. Puude otsas olid okstest
suured pesad aga kajakate omad need vist polnud ja toonekurgede omad
ka mitte seega kormoranide! Keset saart seisab veel mingi kõrge
metallpost, mille otsas on korvpalli rõnga moodi raudkonstruktsioon
ja millest läbi kajakad täpsussittumist harjutavad. Kuna rohkem
midagi tähelepanuväärset me ei avastanud, siis asusime
Mel'iga lõunasöögi kallale. Panime priimuse sooja vee
saamiseks otse rannale ning püüdsime
sellele tuld külge saada. Ostsin selle kateloki ja priimuse Tallinnast
"Kompassi "poest kino Kosmose lähedalt . Mutike, kes selle müüs,
kiitis asja ülivõrdes ja seletas kuidas priimust piiritusega
täita ning kateloki alla seada. Valasin lambi puupiiritust täis
ja panin tikku aga ei midagi. Piiritus ei põle ja lamp tööle
ei hakka - tee mis tahad. Püüdsin siis pika rookõrrega
süüdata, ei midagi. Kuna piiritusel põleb aur mitte vedelik
siis tuleb lambikest kuidagi enne kuumaks saada. Seega et lampi tööle
saada, tuleb eelnevalt süüdata lõke, mis lambi kesta
kuumaks ajab ja siis alles saab lambi tööle - mage värk
aga mis siis, kui vihmaga metsas olen ja mul on vaid alles jäänud
1 tikk!? Õnneks oli Mel'il hea idee varuks: segada piirituse hulka
paadimootori bensiini. Käis plauh ja lamp põles - mis siis
et kateloki põhi pärast tahmane. Vesi sai kuumaks ja tegime
lahti ühe mõnusa lihakonservi. Lisaks ragistasime kurki ja
tomateid ning sibula ja paari lonksu vanakaga sai ka mehelõhnad
külge. Mõnus oli peale seda väike uinak otse rannas.
Jõesuusse oli 20 km ja aega 5 tundi. Tegime silmad lahti - oop!
kell hakkab juba 19 saama! Meil oli algselt kokku lepitud et teised paadid,
kes ei saanud 8ndal alustada liituvad meiega 9nda õhtul Jõesuus,
kohas, kus Suur Emajõgi väljub Võrtsjärvest.
Tondisaarelt Jõesuuni on üle Võrtsu ca 21 km otseteed.
Meie vaimustuseks oli tuul vaibunud täielikult ning ees laiutas peegel.
Panime täiega ja olime ca 1,5 tunni pärast Jõesuus. Mel'il
oli Tallinnas üks kiibitsev tuttav, kes algul tahtis meiega kaasa
tulla aga pidevalt virises, et njaa - njaa Võrtsus on igakord,
kui ta on käinud mõttetu laine ja vastutuul. Meil oli vinge
tunne küll, et Vana Jumal meid armastab ja kohe esimesel korral rohelist
tuld andis - mina armastan Teda ka, oleme sõbrad!
Teisi paate tuli kohale 3. Vennad Kobrased oma plastikul, Leppneeme Krahv koos
Ummiga oma tuttikal Brig 450-l ja uus mees Talis koos superkalamees Sukaga
oma suurel plastikkaatril. Aeg oli ca 23 peal kui kõik kohale jõudsid
ja paadid vette saime. Pimedas polnud mõtet enam Emajõge
möödas sõitma hakata ja jäime laagrisse kohe seal
samas Jõesuu paadisillal. Mehed
tõid Tallinnast kaasa värsket viina ja grillliha ning pidu
algas koos maalilise päikeseloojanguga
, mille kulminatsioonina ei uppunud päike mitte merre nagu Tallinnas,vaid
Võrtsjärve (tase - nii vähemalt näis). Kui ma juba
paadisillal pikali magamiskotis olin ja
tähti vahtisin oli ainuke soov - kui neid sääski vaid ees
ei oleks
10. juuni hommik algas mingi tüübi togimisega läbi magamiskoti, et tuleb
kohvi peale võtta. Vennad Kobrased on muidu asjalikud sellid, aga retkel olles,
kus hing ihaldab teha seda, mida keha tahab, ajab mind vihale kui keegi liiga
vara üles ronib, et juba kella 7 paiku hommikul kalale minna. Ma ei räägi vanemast
vennast Jussist, vaid sellest nooremast, kellel muud soovi elus polegi kui vaja
tõestada oma sõpradele, kes on kõige vingem kalamees Liivimaal. Hiljem, kui
me juba mööda jõge seilasime ja ma üha rohkem hommikust, päikesest ja loodusest
vaimustusin - ühesõnaga , kui pilt taas ette tuli, andsin ma talle selle veidruse
taas andeks. Millegi pärast olid ka teised paadid juba kadunud, kui me jõele
saime. “Pede” jõe suudmes saime aga Kobraste paadi kätte, oh seda chippendeili
värki küll! - tüübid olid kõik ennast päikse käes paljaks
koorinud ja võrgutasid kalu kõikide ritvadega. No seal jõel soode vahel
olid nad tõesti kompromissitult parimad, kuna olid ainsad. Suure Emajõe ilusamad
kohad on vist küll lõigul Jõesuu - Kärevete sild. Hästi palju sopistunud kohti,
soo, palju igasugu linde ja elukaid sebib jões ringi, kus löövad lupsu särjed,
kes ennast õhulennuga haugide eest päästavad. Ja veel see ilus tuulevaikne päikseline
ilm - super. Peale Kärevete silda Amme jõe suudme kohal läheb jõgi sirgeks trassiks.
Lükkasime tukad kuklasse ja võtsime parima võimaliku aerodünaamilise poosi.
Paat läks välja 32 km/h . Ma olen Tartus vist elus ca 100 korda käinud, aga
sellist Tartut nagu jõe pealt näeb pole ma varem näinud. Päiksepaisteline ja
soe ilm, tüdrukud bikiinides rannas päevitamas. Kõik, kellele paadist lehvitasin
lehvitasid vastu. Meie plaan nägi ette, et Jõesadamas teeme peatuse, ootame
hilinejaid järele ja võtame bensiini. Ka pidi Osama Tartust Talise paadi peale
tulema. Järsku olime Atlantise ees terrassil,
mille ette oli paigaldatud ujuv suvine paadisild. Kelneritüdruk tuli paadi juurde
ja küsis, mida võiks meile pakkuda. Loomulikult pudel punast head veini, süüa
ja vaba internetiühendust. Mel tõmbas veekindlast kotist oma LapTopi ning läks
näljaseks suhtlemiseks maailma-ajuga, trukkides kohe sillapeal selle närvisüsteemi
läbi GPRS sisse. Kaldal ootasid juba meid kaks sõprade sõpra, et aidata autoga
benssu tuua. Võtsime oma tühjad kanistrid ja paadi paagid autosse ja sõitsime
Statoili Narva mnt tanklasse. Tädidel leti taga oli hea meel, kui ilmus kamp
lõbusaid mehi ei tea kust, tankisid benssu 200 liitrit ja maksid ehtsates koidulates
ja jakobsonides. Tagasi jõudes laiutas Osama juba terrassil lauas ning pidas
monoloogi internetiside tulevikust. Osama on
mees, kellel on karukasv ja kahekordne cum laude’ga it-haridus. Oma välikomandöri
kostüümis on ta äravahetamiseni sarnane parimate tšetšeeni pealikutega. Habet
ja juukseid pole ta arvatavasti lapsest saati ajanud. Arvutimaailmas öeldakse
tema kohta pika patsiga poiss. Tegelikult on ta tavaelus ülikooli õppejõud ning
püüab noorsugu ja maailma paremaks ning targemaks muuta. Umbes kella 17 paiku
sai meil hariduspealinnast villand: ürgne kutse tahtis vastamist - eks loom,
mille me endis olime äratanud, vahtis ikka metsa poole. Panime oma aparaatidele
hääled sisse, lehvitasime terassile kogunenud naisolevustele ja tüürisime läbi
ülejäänud Tartu Kavastu poole. Niisiis oli meid 4 paatkonda 10 mehega. Emajõe
kallastel näeb huvitavaid asju: näiteks arhitektuuriliselt leidlikud paatide
kuurid. Kuna Emajõgi armastab aeg-ajalt üle kallaste ajada siis paadikuur on
ehitatud katusealusena, mille alla on plokkide ja rihmadega vinnatud paadid.
Seinu pole, on vaid katus, mis ülalt tuleva vee eest kaitseb ning lõdvalt rippuvad
paadid. Varsti olime Vana-Kastre silla all. Kordasin oma sõjahüüdu yeeeee -
ja sillaalune kaikus taas sõbralikult vastu. Tegelikult oli ikka lõpp- hea tunne
küll, loodus oli meie vastu juba kolmandat päeva sõbralik olnud. Sõitsime rahulikult
ja vaatlesime kallastel asuvaid ehitisi. Mõne põõsa taga varjas ennast täitsa
asjalik suvila või maja, mõne taga aga nõukogudeajast pärinev vare. Põnev koht
see Emajõe alamjooks. Mina kutsun seda Eestimaa Veneetsiaks. Peaaegu kõikidel
majadel, mis kaldal asuvad, on ka oma paadisild. Kui maja aga jõest kaugemal,
siis on ettevõtlikud tüübid võtnud ekskavaatori ja kaevanud pika kraavi otse
treppi. Mõnel on see ligi 500 meetrit pikk. Mööda jõge seilavad kõiksugu alused
ja paadid. Olen näinud seal vana kaluripaati, mille ahtriosa peale oli ehitatud
lai terrass. Terrassil valgetel toolidel plastiklaudade taga ja Coca-Cola vihmavarjude
all istusid inimesed sigarid suus ja šampus käes. Asi meenutas väga 18. sajandi
Mississipit , kus valged orjapidajad sõitsid aurikutel ja arutlesid neegrite
turuhindade üle.
Kavastu on ainuke ametlik koht Eestis, kus jõel pole silda ning
autosid ja inimesi veetakse üle jõe parvega. Rauast pontoonsild
sõidab kettidega ühest kaldast teise teatud kellaaegadel.
Kui see aga kellelegi ei meeldi siis palun, ümbersõit üle
Vana-Kastre silla on 22 km. Kavastust algavad ka Veematkad OÜ poolt
korraldatavad mootorparvematkad. Olen seda üritust paar korda külastanud
ning seega Emajõe alamjooksust ning Suursoost hea pildi saanud.
Ints ja Kalle on seepärast sellest firmast juba tuttavad tüübid.
Otse Kavastu parvesilla kõrval asub külamees Mati maatükk,
mille peal saab raha eest autosid parkida. Samuti saab sealt paate vette
lasta. Rääkisime Matiga paar sõna ja sõitsime
edasi. Kalle ja Ints pidid olema Kallijärve ääres Kalli
jõel Toivo maja juures, oma ankrus uue saun- ja peomaja parvede
peal. Enne retke saatsin ma Intsule meili ja tahtsin saunaparvel sauna
saada . Üldiselt on see tal igal nädalavahetuse õhtul
rahvast täis, kuid 11ndal kella 12 kuni 15ni pidi vaba olema. Seega
pidime leidma ööbimispaiga kusagil mujal. Emajõe Suursoos
elab üks huvitav legendaarne mees, kelle nimi on Toivo Konsa. Leppneeme
Krahviga käisime eelmine kord teda isegi otsimas maja juures, aga
Toivot siis ei olnud. Ta maja asub keset sood ja maad mööda
jala ega autoga sinna suviti ei pääse. Toivo olevat nooruses
olnud Emajõel laevajuht. Kuna toona olid teised ajad ja inimsuhted,
siis õnnestus Toivol maja küll selline ehitada, et ilma nägemata
seda ei usuks. Pirakas - koos suure paadisilla, kuuride, võrgualuste,
kaevu, elektrigeneraatori, pontoonide ja kes teab veel mis otstarbega
asju on siin lademete viisi. Seekord saime temaga ka kokku. Mees elatab
ennast kalapüügiga, on 63- aastane, naine on ära läinud
ja 3 nädalat tagasi suri õde. Kahju mehest. Rääkisime
temaga pikalt ning ta koer sai meiega isegi sõbraks, lasi paitada.
Valisime ööbimiskohaks Kalli järve kirdepoolses osas koha
Soossaarel. See on Toivo maa ning seal
ööbimise eest on viisakas talle maksta, samuti olmejäänused
ära koristada ja kaasa võtta. Kokkuleppele saab, kui helistada
kaldalähedal tahvlikesel olevale numbrile ja raha ise pärast
Toivole ära viia. Samas seisab ka kahuripaat
"UKU" vrakk pukkide peal, mis kunagi Emajõel ja Peipsil kommudega
lahinguid pidas ning Tartu rahu aitas vormistada. Koht on väga põnev,
kunagi on seal talu seisnud: ümberringi sirelid, mitu majakest-kuuri,
suitsuahi, kartulikelder, marjapõõsad, aga põõsaste
tagant algab kohe pehme soo. Kui kaldale jõudsime tervitas meid
mõnus metsavaikus ja kauge käokukkumine. Tegime lõkke
üles ja korkisime lõõgastumispudelid lahti. Praksuv
lõke ja särisevad grilllihakesed muutsid karmid matkamehed
peagi pehmeteks vandersellideks - kes tukkus, kes kukkus, igaüks
püüdis teha seda, milleks siia ilma kutsutud. Ka minuga poleks
teoreetiliselt saanud midagi juhtuda, kui ma poleks paadist uut õlut
otsima läinud. Samm paremal viis mind veeauku ja kummikutest, mis
küll põlvedeni, polnud enam kasu.
Seega pidin alustama Seaküla Simpsoni kingitud jõulusokkidest
vee-erastamise protseduuriga, mida foto-reporter Ummi jäädvustas
kõigis 17-nes kaadris.
Inimesed on sageli oma harjumuste ohvrid ka väljaspool tavakeskkonda. Näiteks
Osama ei saa juua õlut ilma, et samal ajal näpiks arvutit (või vastupidi? ),
seepärast et mees janusse ei sureks, koukis lahke Mel välja oma läpaka
ning koos vaadati ilmateadet ning pudeli põhja. Enne, kui mul sama juhtus, suutsin
ma puhtalt instinkti najal leida kuiva ja õdusa koha kuuri trepil. Keerasin
magamiskoti üle pea, ekraani tumedamaks ja püüdsin öelda - sume on öö.
Järgmine 11. juuni hommik oli laisk ja kerge sombuga. Päeva
eesmärk oli vedada oma haisvad kondid sauna, mis pidi algama 12st
ning siis õhtul, kui ilm väga-väga tuuliseks????? ei
lähe, sõita Piirissaarde. Aga kas see on värskest õhust
või jahiinstinktist, mis isastel ürgses looduses välja
lööb, olid peaaegu kõik tüübid 8-st üleval.
Talise paat oli juba kadunud ning ilusmees Sukk mingi haugipoisi
kinni saanud. Puhus kerge tuuleke, kui veepeale saime. Kobraste paat oli
isegi viimane. Muidugi koristasime kõik ilusasti ära jne.
Loovisime allatuult ning loopisime lanti.
Teepeal saunapoole liitus meiega ka üks võõras paat,
kus kaunis sõbralikud tüübis sees olid. Toivo maja juures
oli meil veel nats aega aga kuna saun oli tühi ja Ints oli meile
uksed lahti jätnud, siis alustasime kütmisega ning varsti ronisid
10 palja peega karvast elukat saunalavale. Oli ikka mõnus küll,
sumdi otse sauna uksest järve. Järve põhi on siin mudane
soopõhi ning jalgadega põhja küünitada pole eriti
mõttekas. Samas oli vesi ikka nii värske, et protseduuri sauna
ja vette sai korratud mitmeid kordi. Kaks parve, millel ühel on saun
ja teisel peoruum ning majade lakas magamiskohad
mahutab ca 30 -40 inimest. Meeste jutujärgi läks see maksma
ca 500 tonni. Põnev asi nagu J. F. Cooperi "Nahksuka juttudes",
kus oli ka majake keset järve. Ehitis tundub täitsa turvaline
, kinnitatud ankrutega põhja. Aga huvitav, kuidas selle asja juriidiline
staatus ka on - on see maja või laev !? Peale sauna oli aega õhtuni
megalt. Sukk, Talis ja Osama läksid uuesti kala püüdma,
Leppneeme Krahv magas, Ummi ja Noor Kobras
ravisid ennast päikesepaistest samuti magades. Mina istusin otse
saunaparve serval ja loopisin lanti, kuid midagi ei näkanud. Mel
nikerdas oma paadi kallal, siis sõitis eemale roostikku ja püüdis
õngega 2 suurt särge. Jaanis aga Kobraste paadist pidi koju
minema ning Juss läks teda Kavastusse viima. Umbes kella 19 paiku
õhtul hakkasime Piirissaare poole liigutama. Meie Mel'iga jäime
kuidagi viimaseks. Samas olime meie ainsad nagu pärast selgus, kes
Pedaspää lahe kaudu läksid. Teised tegi läbi Praaga
mõttetu 11 km-se lisatiiru. Otse Piirissaarde oli 22 km. Kui lahele
jõudsime selgus, et tuul puhus kagust - seega vastu. Algul nii
ca 5-8 m/s , aga Meerapalust, kui keerasime otse kagusse siis juba ca
10- 14 m/s nii et paras laine oli üleval. Kõige raskem oligi
viimane 10 km-it kuni Piirissaare sadama kanali otsani. Laine tagus ikka
paar korda ka üle, et näod märjaks said aga üldiselt
õppis Mel juhtimise nõksu ära, et pole vaja lainete
rütmist kiiremini kimada, vaid kehv vahemaa ära nõksutada.
Kummika hea külg on see, et parraste ülestõukejõud
on suur ning paat ei rammi lainet, vaid paindub ja libiseb üle. Nii
me tegimegi ning olime varsti Piirissare all. Saar on põnev ja
omapärane selle poolest , et sadam ei asu saare serval vaid - saare
keskel ?! Kuna saar üldosas on soine, siis nõukogude ajal
vist alustati kanali kaevamist, mis on
ca 20-25 meetrit lai ning 1,4 km pikk ulatudes otsaga peaaegu 2/3 saarest
läbi. Nüüdsel ajal on see aga lõpuni tehtud ning
kanal ulatub otsaga saarest läbi ja kogu värk on pikk ligi 2,2
km. Teised olid juba kohal ning olid paadid pannud kanaliservale ja jalutasid
külapeal. Osama, kes oli jäetud paatidevahiks, istus Talise
paadis ja mängis mingit arvutimängu. Parkisime ka oma lootsiku
ja sammusime neile järgi. Saarel on põhimõtteliselt
3 küla (Saare, Piiri ja Tooni ), 2 õigeusukirikut,
surnuaed, pood,
prügimägi, avalik internetipunkt, vaatetorn
ja hunnik maju ja vanu autosid. Püsielanikke,
nagu meile seletati, aga ca 70. Meie nägime neist umbes 15. Saarele
käib paar korda nädalas Tartust tiiburlaev Polaris. Nagu selliste
saarte puhul ikka, on suvel rohkem rahvast ja talvel üksikud. Põhiliselt
vene rahvusest. Saarest lõunapoole jääb Lämmijärv,
kus kunagi aastatel 1242 olevat Jäälahing toimunud. Aleksander
Nevski ja Teutooni ordumehed omavahel kokku umbes 30 000 meest korraldasid
liu- ja verelaskmise peo. Arvestades, et tolleaegne Eestimaa elanikkond
oli nii 200 000 kanti, oli see vingem üritus kui meie Õllesummer.
Elanikud saarel olid küllaltki sõbralikud ja pakkusid öömaja
ning hiljem Leppneeme Krahv, Ummi ja vennad Kobrased sinna läksidki.
Kohalikel on öömaja pakkumisega ka oma salanõks. Nimelt
tuleb külalistel ära osta hommikul viimase päeva kalasaak.
Enne aga, kui mehed sinna öömajale läksid, toimus meil
omavahel paatide parkimiskohas õhtusöök. Kuna ilm kippus
sandiks minema, juba kergelt piserdas, panime lõkke kõrvale
üles tormikatuse, mis oli tegelikult
üks suur koormakile. Ummi ja Noor Kobras sebisid lõkke ümber
ja koos valmistasime kaladest uhhaad. Kui natuke tõele silma vaadata,
siis tol õhtul olin parim sibulapuhastaja
mina. Uhhaa sai vägev ja seda jätkus
hommikulgi. "Tänu " sitale ilmale saime kõik proovida oma
vihmakeepe. Kõigil olid head keebid,
sest keebi all on keha, mille sisse valati viina. Aga viin teeb keha soojaks
ja lõpuks olid kõik rahul. Mina olin oma tormiülikonnaga
ülimalt rahul, sest tänu sellele
sain ma ennast kuulikindlaks juua ning mul oli pohhui mis ilm parajasti
on või kus ma magan. Sel õhtul ma saanudki endale midagi
enne magamaminekut soovida, kuna ei maganudki. Tukkusin natuke matkatoolis
ja kella 4st hakkasin uut lõket tegema, kuna vana oli vahepeal
läbi vettinud. Torm, mis öösel kõvasti vett kallas
ja tuult tegi, oli ka vaibunud ning päike piilus vaikselt pilve tagant.
Vahelduse mõttes viskasin ka õnge sisse ning 2 väiksemat
särge olidki varsti käes .
Märkamatult oli saabunud 12. juuni hommik.
See oli siis meie retke viimane, 5 päev. Olin juba hommikuse
kausitäie ära söönud, kui Osama järsku paadis
oma norskamise katki jättis ning nina presendi alt välja pistis.
Põõsa tagant ilmusid ka Leppneeme Krahv, Ummi ja Kobrased,
kes saabusid öömajalt tagasi mööda kanalit Krahvi
kummipaadil. On ikka ilus paat küll see Brig 450 - seepeale ristisin
ta enda jaoks ümber Valgeks Luigeks.
Tegime kohvi ja uhhaa jäägist ei läinud kõhtude jaoks midagi kaduma. Kuigi
kõik olid õhtusest natuke uimased, kippus selline magus nukrus hinge. Kõik olid
suhteliselt sõnaahtrad nagu tajuksid, et nüüd tuleb pikk 64 km sõit üle järve
ja siis ongi retk läbi. Homme on jälle tööpäev ja vastik esmaspäev. Olen ammu
unistanud, kunagi saab inimkond nii tsiviliseerituks, et esmaspäevad keelatakse
seadusega ära. Jah, aga kas mina ka niikaua elan, seda ma ei tea. Hakkasime
paatidega kanalit mööda edasi, ehk siis põhjapoole
põristama. Tagasi ja ümber saare polnud mõtet minna, sest saare ida osa ja Vene
piiri vahel on ca 800 meetrit, millest paadiga saab sõita rannast umbes 400
kaugusel. Seega oht sattuda Venepoolele, tundmata kohalikke olusid, on suur
ja mõttetu. Kui kanali põhjaotsast välja saime, jäi suu ammuli - Peipsi oli
peegel mis peegel. No suur tänu Vana Jumalale - tõeline eesti mees! Me saime
oma 5-päevase retke jooksul nii palju häid elamusi, et jätkub terveks halliks
talveks. Loomulikult vajutasime kõik oma gaasikraanid põhja ja vormel 1 toimus
sellel pühapäeval Peipsil. Schumi (alias Leppneeme Krahv ) koos Ummiga jagasid
alguses esimest-teist kohta Alonso (alias Kobraste
perekond) alusega. Räikkönen (alias Talis koos kambaga) jäid esialgu tahapoole.
Meie siis Mel'iga hoidsime nagu Verstappen kindlalt tagantpoolt esikohta ja
panime kõigile nii pika puuga, et 20 minutit peale starti me neid enda ees ei
näinudki. Nagu Verstappen ikka, lasime ka meie mootori kokku. Alguses asi lausa
ehmatas, kui suure hoo pealt kõik äkki vaikseks jäi. Esimene mõte oli, et kas
mingit alkoholi paadis ka veel järgi on jäänud - oli. Vanaka plaskus oli paar
tublit suutäit.
Ajal mil ma mõtteis juba 12 km kaldani Varnjani aerudega läbisin, avastas Mel
bensupaagi imeliku sissepoole lohkus kuju. No muidugi olime õhutuskorgi kinni
keeranud, et bensuhaisu ei tuleks ja unustasime selle uuesti lahti teha, mille
pärast paak ennast vaakumisse tõmbas ja kütust peal ei saanud. Jee - Verstappenit
me seekord ei teinud. Edasiste ebameeldivuste ärahoidmiseks-vähendamiseks otsustasime
kalda lähedale hoida. Nii me siis sõitsime umbes 3 km kaugusel rannast: ilm
oli fantastiline, taevas järve kohal pilvitu, päike säras, järve pind peeglis.
Ütlesin Mel'ile, et võta kiirust maha - naudime parem - ega Tallinn eest ära
ei jookse. Samas oli mu ütlemises nagu midagi prohvetlikku, sest nagu Mel hoo
maha lasi, jõudsin ma veel karjuda - salavõrk ees, ning panime sellele täiega
sisse. Mootori lõi tagant üles, aga kinni ei jäänud. Oleks suure kiiruse pealt,
siis oleks vist ümber löönud. Oh seda hirmu ja lollust küll: salakalurid ei
pane võrgu otstesse lipupoisid ja uputavad võrgud nats allapoole veepiiri. Ise
käivad neid gps-ga leidmas, aga mida peab tegema siis juhuslik paadimees, kes
neist ei tea. Edaspidi saime aru, et mõnikord pannakse siiski mingi tühi plastikpudel
märgiks. Muidugi on järvel ka mõrdasid ja nende tähistusi ning neid on kaugele
näha. Kallaste kohal oli näha kõrgeid punakaid liivakaldaid, mille järgi Kallaste
on vist oma nimegi saanud. Kallaste sees on ka koopaid. Kui möödusime Rannast
hakkasin silmadega juba Ove kodumaja otsima, mis on eespool. Kuna meil on suhteliselt
kerge paat, siis ei pea me Omedu jõesuudmesse sõitma, et paati välja tõsta .
Ove maja juures olid poisid juba randa tulnud ja lehvitasid meile, kui me äärepealt
oleks mööda põrutanud. Astusime paadist maha ja andsime Ovele käppa. Olge tervitatud
Emajõeretk 2005 eduka lõpetamise puhul. Ove vaatas muigega meie habetunud nägusid
ja sellest võis välja lugeda - lõpuks said ka linnamehed aru, kui ilus on Eestimaa.
Meie pilgud aga vastasid - kas Sina oled sellist 254 km pikkust retke teinud
nagu meie ?!
|